3 online marketing trends voor 2019

Inmiddels is de jaarwisseling weer voorbij en leven wij in 2019. Tijd om in te zoomen op de belangrijkste trends op het gebied van online marketing. Hieronder bespreek ik de belangrijkste 3 trends voor onze branche.

Mobile

In de huidige maatschappij kunnen we niet meer zonder onze smartphone. Even een appje sturen, de mail checken of even opzoeken waar dat ene leuke restaurant zit. Gemiddeld kijken we meer dan 3,5 uur per dag [1] op onze telefoon. De verwachting is dat de mobiele telefoon in 2019 de televisie overstijgt als het medium waar we het meeste tijd aan besteden.

Dit betekent dat de manier waarop je als merk de aandacht van consumenten trekt verandert. Maar ook de manier waarop wij onze boodschap verspreiden, bijvoorbeeld in nieuwsbrieven en via de website. Zorg ervoor dat de nieuwsbrief ook op mobiel goed leesbaar is, bijvoorbeeld door de mogelijkheid te bieden om adverteerders een mobiele backup banner te laten plaatsen. Dit kan zowel in een nieuwsbrief als op een website.

Dit is niet nieuw, maar nu we steeds meer tijd op onze telefoons doorbrengen wordt het steeds belangrijker deze inzichten toe te passen.

Video

Bijna een inkoppertje, maar toch een die nog te vaak over het hoofd wordt gezien of aan de kant wordt geschoven: video. Adverteren met video gaat alleen maar belangrijker worden, al was het maar omdat er steeds meer video op het internet bekeken wordt. De voorspelling is dat maar liefst 82% van al het internetverkeer in 2021 bestaat uit video (in 2016 was dit nog 73% )[2].

De cijfers spreken boekdelen. Tweeënzeventig procent van de consumenten geeft aan liever een video te bekijken om iets over een product te leren, dan tekst op een pagina te lezen. Eenentachtig procent van de consumenten zegt overtuigd te zijn geraakt om een aankoop te doen nadat ze een video van een merk of een product hebben gezien[3].

De mogelijkheden om met video te adverteren zijn enorm divers, zowel in kanalen als in vorm. Een aantal afbeeldingen achter elkaar gemonteerd met wat tekst en een vlot muziekje hoeft niet veel te kosten en kan toch meer conversie opleveren dan een platte afbeelding. Video kan worden ingezet op Youtube, Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat, Webinars, instructievideo’s en livestreams; er zijn allerlei vormen te bedenken om via video interactie te creëren met je doelgroep. En dan is er nog de opkomst van virtual reality, augmented reality, interactieve video en 360° video. Reden te meer om jouw kanalen gereed te maken om video in te zetten als marketingtool!

Personalisatie

Als je in 2019 nog op wil vallen moet je je marketing personaliseren. Dat kan met gepersonaliseerde content, advertenties en e-mails.

In e-mail marketing is personalisatie heel belangrijk. Alleen al door iemand bij de naam aan te spreken in de aanhef wordt een massamail als persoonlijker ervaren. Door persoonlijke interesses aan te laten geven kunnen dynamische nieuwsbrieven worden opgesteld die echt relevant zijn voor de ontvanger. En met marketing automation[4] is nog veel meer mogelijk. Hiermee kunnen één-op-één mails worden verstuurd op basis van triggers, bijvoorbeeld het bezoeken van een bepaalde pagina of het bestellen van een product. Gepersonaliseerde, op triggers gebaseerde e-mails scoren over het algemeen drie keer beter[5] dan ongepersonaliseerde massamails. Zeker het overwegen waard dus.


[1] Bron: https://www.emarketer.com/content/mobile-time-spent-2018

[2] Bron: https://www.cisco.com/c/en/us/solutions/service-provider/visual-networking-index-vni/index.html

[3] Bron: https://www.wyzowl.com/video-marketing-statistics-2018/

[4] Bron: https://stanandstacy.com/marketing-automation/

[5] Bron: https://www.marketo.com/articles/how-is-personalization-changing-the-face-of-marketing/

Direct weten hoe je jouw volgende klant bereikt?

dAIron

Dé AI tool voor jouw B2B marketingcampagne

Reserveer je advertentie 3 online marketing trends voor 2019 direct!

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!