Jouw doelgroep onder de loep met persona's
Hoe leer je jouw klanten écht kennen? Door ze een gezicht te geven!
Situatie
Bestuursacademie Nederland (onderdeel van Salta Group) biedt een compleet pakket aan vakopleidingen en praktijkgerichte cursussen. Die worden jaarlijks gevolgd door duizenden medewerkers binnen de Nederlandse overheid.
De (potentiële) klanten van Bestuursacademie Nederland werken bij de rijksoverheid, provincies, gemeenten en Zelfstandige Bestuursorganen (ZBO’s). Kortom, zeer diverse doelgroepen, met hun eigen wensen en behoeften.
Daarom is het een pittige uitdaging om communicatie-uitingen scherp in te steken en de juiste personen effectief te bereiken, boeien en binden.
Uitdaging
Bestuursacademie Nederland wil weten welke doelgroepen het belangrijkst zijn, zodat zij haar campagnes en content super scherp kunnen afstemmen.
Voor Cross de uitdaging: Hoe maak je homogene doelgroepsegmenten, hoe kom je achter de voorkeuren van je klanten en hoe stem je de communicatie-uitingen af op de juiste doelgroep?
Aanpak
Roderick en Bart van team Cross Concepts, die Bestuursacademie Nederland met deze case helpen, beginnen met de huidige doelgroepen in kaart brengen.
Vervolgens zoekt het team naar overeenkomsten en verschillen tussen de doelgroepen. Nu ze dat weten, kunnen ze drie nieuwe doelgroepen onderscheiden:
Individuele professionals
Lijnmanagers
HR & Learning Development Managers
Oké, er zijn duidelijke groepen bepaald. Maar team Concepts barst nog steeds van de vragen. Want: wat kenmerkt de mensen in deze groepen? Wat zijn de belangrijkste drijfveren? En, hoe bereik je ze?
Team Concepts weet al snel: deze vragen kunnen het beste beantwoord worden door degenen die in direct contact staan met de klanten. Zij kennen de klant immers het best.
Om bovenstaande vragen te beantwoorden, is het dus belangrijk dat het team van Bestuursacademie Nederland bij dit proces betrokken wordt.
Daarom organiseert team Concepts drie workshopsessies waarin zij samen met het team van Bestuursacedemie Nederland sparren over een aantal onderwerpen.
Tijdens de workshopsessies:
Maken we onderscheid tussen verschillende klanttypes;
Kruipen we in de huid van de klant;
Geven we de doelgroepen een gezicht en onderscheiden we verschillende kenmerken en karaktereigenschappen.
Resultaat
In drie nuttige workshopsessies worden persona’s gecreërd voor de drie doelgroepen. Per doelgroep worden er 2 persona’s gemaakt. Zij vertegenwoordigen de verschillende klanttypes van Bestuursacademie Nederland.
Persona’s zorgen ervoor dat je écht in de huid van je klant kan kruipen. Je weet wie je klant is, geeft je doelgroep een gezicht, naam, kenmerken en karaktereigenschappen. Maar nog belangrijker: je weet wat de belangrijkste behoeften, drijfveren en allergieën van de doelgroep zijn.
Dat is bepalend voor de content-uitingen die gemaakt moeten woorden om de doelgroep aan te spreken. Daarnaast weet je precies via welke kanalen je de content kan verspreiden.
“Samen met Cross hebben wij een geweldig resultaat bereikt.
De communicatie-uitingen stemmen we af op de behoeften van de verschillende doelgroepen en we gaan nu een stuk doeltreffender te werk bij het bereiken, boeien en binden van onze klanten.”
– Dorinne Mouw, Marketingmanager Bestuursacademie Nederland
3 Tips van Roderick, Cross Concepts
- Focus niet op téveel doelgroepen, drie is het maximum;
- Denk tijdens het creatieproces niet vanuit de belangen van de organisatie, maar zet het klantperspectief centraal; dat zorgt voor ‘zuivere’ profielen;
- Heb een beetje lef. Vertrouw op de ervaring van het hele team. Niet alles hoeft wetenschappelijk onderbouwd te zijn. De collectieve ervaring van de deelnemers aan het proces vormt voldoende borging voor treffende profielen.
Meer Cases bekijken?
Wil je meer weten over deze case, of kan ik je helpen met het in kaart brengen van je doelgroep?