Dit is hoe je wél opvalt tijdens een vakbeurs

Je wilt jouw doelgroep ontmoeten. Check. Je hebt besloten om dat te doen als exposant op vakevenementen. Check. En nu?

Eén van de belangrijkste vervolgstappen is zorgen dat jouw stand opvalt op de beursvloer. In dit artikel lees je tips om ervoor te zorgen dat jouw stand de aandacht trekt. Zo haal je de écht resultaat uit je deelname.

Start met een crossmediale campagne

Ruim voor het evenement begin je met het draaien van een sterke marketingcampagne. Je zet een crossmediale campagne op. En daarbij maak je de connectie tussen het thema van de vakbeurs en jouw product/dienst.

Dat doe je met bijvoorbeeld pakkende content in online en offline vakmedia, sociale media, je eigen website, podcasts of webinars. Zo weet jouw doelgroep al af van je aanwezigheid.

En, nog belangrijker: professionals weten nu al waar jouw kennis en expertise ligt. Ze weten dat het zeker de moeite waard is om een bezoekje aan jouw stand te brengen.

Cross-tip:

Trek dus voorafgaand aan het evenement de nieuwsgierigheid van de bezoekers alvast. Maar, verklap nog niet alles. Dan geef je meteen een reden om jouw stand te bezoeken.

Alles draait om locatie

Geintje. Boeit helemaal niets.

Wat een statement, en dat in een artikel over hoe je wél opvalt. Sorry. Maar, geloof me, ik heb een goede reden.

Ik wil de volgende aanname namelijk persoonlijk de wereld uithelpen: ’’Alles draait om de locatie van de stand: heeft jouw stand een prominente plek op de beursvloer, dan komen er automatisch veel bezoekers op de stand af’’.

Zo’n onzin!

De invulling van de stand bepaald namelijk écht hoe goed jouw stand wordt bezocht.

Tuurlijk, het kan best wel helpen om een stand op een drukke plek te hebben, maar het garandeert helemaal niets.

Waar het uiteindelijk allemaal om draait, is jouw onderscheidend vermogen. Daarnaast is iedere beursvloer anders.

Kortom, er is geen goed of fout. Doe vooral wat binnen jouw budget past. En win (goed) advies in!

Zorg voor herkenbare branding

Met een herkenbare branding en huisstijl maak jij een wereld van verschil. Potentiële klanten herkennen direct jouw stand.

Je hebt hier verschillende opties:

  • Gebruik je bestaande huisstijl:

    Het voordeel hiervan is dat je alles al hebt. Je ontwikkelt je uitingen binnen de kaders die je gewend bent. En je (potentiële) klanten herkennen jouw uitingen direct.

  • Gebruik een compleet nieuwe huisstijl:
    Ontwikkel een nieuwe branding voor alle marketing- en communicatie uitingen rondom dit thema. Het voordeel hiervan is dat bezoekers jou puur op dit onderwerp herkennen. Met een sterke positionering kan jij je op dit thema onderscheiden als thought leader.
  • Gebruik een variant op je bestaande huisstijl:
    Gebruik bijvoorbeeld net een andere kleurstelling dan je normale uitingen, of val op met creatieve visuals. Zo vallen deze uitingen meer op dan je reguliere uitingen. Daarmee leg je extra nadruk op dit thema.

Met een herkenbare branding en huisstijl maak jij een wereld van verschil. Potentiële klanten herkennen direct jouw stand.

Je hebt hier verschillende opties:

Let op!

Begin extra vroeg met je marketingcampagne als je voor één van de laatste twee opties gaat. Zo laat je jouw doelgroep vast wennen aan de nieuwe branding(variant).

Weet wie er nog meer als exposant aanwezig zijn op het evenement

Ben je de enige die jouw type product/dienst aanbiedt? Of zijn er concurrenten aanwezig? Denk alvast na wat zij kunnen laten zien en hoe je met jouw stand opvalt ten opzichte van de anderen binnen jouw categorie.

Innovatie in je beursstand

Val op door unieke gimmicks bij je stand. Denk aan het gebruik van VR, AI, quizzen, puzzels, een rad van fortuin en winacties.

Mensen houden van interactie en iets nieuws proberen. En gamification is helemaal van nu. Let op dat deze gimmicks wel aansluiten bij jouw product of dienst, anders kan het averechts werken.

Maak gebruik van bewegwijzering

Vergeet niet om andere methoden te gebruiken om bezoekers naar je stand te lokken. Vloerstickers met pijlen, banners, speurtochten of andere bewegwijzering helpen hierbij. Maak het voor potentiële klanten makkelijk én leuk om jou te vinden.

Creëer een onvergetelijke ervaring

Het ultieme doel is natuurlijk dat bezoekers jouw stand herinneren. Biedt ze een ervaring die ze niet snel vergeten. Dit kan door middel van live demonstraties, interactieve displays, leuke goodies of creëer zelfs een thema voor jouw eigen stand.

Zorg ervoor dat jouw stand het gesprek van de dag wordt op de vakbeurs.

Hopelijk heb je iets aan deze tips! Heb jij zelf nog extra tips om dit lijstje compleet te maken? Dan hoor ik het graag.

Tot op de volgende beurs! Jij valt vast en zeker op in de menigte.

Reserveer je advertentie Dit is hoe je wél opvalt tijdens een vakbeurs direct!

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!