Een effectieve beursdeelname draait om meer dan alleen een mooie stand – opinie

Als accountmanager bij Cross help ik organisaties al meer dan 8 jaar met het bereiken, boeien en binden van hun doelgroep. Om je doelgroep ook echt te ontmoeten en te spreken, raad ik eigenlijk altijd aan om aanwezigheid op een vakevenement als exposant op te nemen in een campagne.  Maar, alleen ‘even’ een stand neerzetten, is gewoonweg niet voldoende.

Helaas zie ik het maar al te vaak gebeuren: organisaties lijken te denken dat het huren van een standplaats voldoende is om succes te boeken. Ze investeren in een stand en hopen dat de bezoekers vanzelf toestromen. Ik vind dit een gemiste kans. Natuurlijk, de grootte en locatie van je stand kunnen zeker invloed hebben op het aantal bezoekers. Maar het echte verschil maak je door wat je eromheen doet.

Het begint allemaal met een doordacht marketingplan. En, dan houd je ook rekening met marketingactiviteiten voor, tijdens en na het event. Jouw doelgroep laat je voorafgaand aan de beurs al weten dat jij aanwezig bent, en waarom ze jouw stand vooral niet mogen missen. Breng jouw doelgroep op de hoogte via crossmediale campagnes. Denk daarbij aan sociale media, podcasts, artikelen op jouw website en met advertenties in vakmedia. Kortom, alle plekken waar (zorg)professionals verpleegkundigen en verzorgenden zich bevinden.

Tijdens het evenement is een mooie stand natuurlijk belangrijk, maar toch kan je aan veel meer denken. Let maar eens op, welke stands zijn druk bezocht en waarom? Dat komt door interactieve demonstraties, workshops, of interessante gesprekken met experts. 

Maar ook vloerstickers kunnen jouw bezoekers naar je stand leiden. Ook wil je een goede balans hebben tussen ‘props’ en inhoud: je wilt niet dat mensen alleen maar langskomen om een prijs te winnen of een gadget mee te nemen. Ze moeten vertrekken met waardevolle informatie en een positieve indruk van jouw product, dienst of expertise.

Drukbezocht evenement

Na het evenement is het minstens zo belangrijk om je contacten te blijven onderhouden. Stuur follow-up e-mails, deel interessante content en zorg dat je top of mind blijft bij je doelgroep. De relatie die je opbouwt tijdens zo’n evenement moet je blijven voeden, anders is al je moeite voor niets geweest.

In mijn ervaring is een evenement een uitstekende kans om je producten te laten zien en je kennis en expertise te demonstreren.

Mijn advies? Denk nog eens goed na. Naar mijn mening is een effectieve beursdeelname veel meer dan ‘aanwezig zijn’. Het vraagt om voorbereiding, creativiteit en doorzettingsvermogen. Alleen dan maak je echt indruk op je doelgroep en behaal jij de resultaten die je voor ogen hebt.

Ben benieuwd naar jouw ervaringen! Hoe maak jij jouw beursdeelname succesvol?

Reserveer je advertentie Een effectieve beursdeelname draait om meer dan alleen een mooie stand – opinie direct!

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!