Het live event – meer dan een trend

De afgelopen tijd is het niet altijd gelukt om relaties ‘face-to-face’ te ontmoeten. Gelukkig maakt het live event het mogelijk om in contact met professionals te komen. Hoewel online in contact komen met je doelgroep anders is dan tijdens een fysiek evenement, blijken er toch ontzettend veel voordelen aan het live event te zitten. Vandaar dat het live event toekomstbestendig is. Het is namelijk een uitstekende manier om jouw kennis te delen.

Wat is een live event?

Het live event is een online evenement, waarbij contact en interactie met de doelgroep centraal staan. De doelgroep ‘kijkt’ niet naar een video, het draait om beleving en interactie. Andere versies van online video – zoals een vlog – zijn vaak ‘on demand’, omdat interactie ontbreekt. Een live event is bijvoorbeeld een webinar, paneldiscussie, online cursus of -congres.

Voordelen

Een live event zou ik in één woord omschrijven als ‘verrijking’. Een verrijking voor je organisatie, maar waarom? En waarom een blijvende trend? Dat komt door de verschillende voordelen van het live event voor zowel de bezoeker, spreker, als organisator. Vijf grote voordelen zijn:

– Aantal bezoekers

– Sprekers

– On demand

– Meetbaarheid

– Duurzaamheid

Aantal bezoekers

Voor de bezoeker scheelt een online evenement tijd en geld. Er is geen reistijd en ook kosten aan vervoer en verblijf vervallen. Daarnaast kan de bezoeker online kiezen om op een bepaald moment in te stappen, vanaf een zelf te bepalen locatie. Het is voor veel bezoekers een reden om een live event bij te wonen en een fysiek evenement over te slaan. Het is maar goed dat er aan live events geen maximaal aantal bezoekers zit!

Sprekers

Goede en interessante sprekers dragen bij aan de kwaliteit van een evenement. Maar de beste sprekers hebben over het algemeen een druk schema. Zij hoeven voor een live event niet de hele dag (of meerdere dagen) vrij te zijn en kunnen zelf kiezen waar en wanneer ze inloggen.

On Demand

Het online platform dat wij bouwen om een live event uit te zenden, kan als mediatheek dienen. Hier kan het live event later, ‘on demand’, worden teruggekeken. We raden altijd aan om de on demand versie van het live event in te zetten in je contentuitingen. Deel regelmatig fragmenten op bijvoorbeeld je website of sociale media. Deel zo je kennis over diverse onderwerpen.

Meetbaarheid

Resultaten meten en analyseren van een live event is ontzettend handig. Hoeveel mensen waren aanwezig, hoeveel bezoekers zijn wanneer aan- of afgehaakt, is de stream teruggekeken en gedeeld?

Maar ook andere resultaten zijn te meten. Wij beginnen vaak met het peilen van een mening van de bezoeker door middel van een poll of stelling. Daarnaast is het mogelijk om gaandeweg vragen aan de bezoeker te stellen, de bezoeker vragen te laten stellen of een enquête te verspreiden. Kortom, bij een live event is bijna alles te meten. 

Duurzaamheid

Een ander belangrijk voordeel is de duurzaamheid van een online evenement. Naast de vele reistijd en dus CO2-uitstoot van medewerkers en bezoeker, scheelt een live event in afval, voedselverspilling et cetera.

Meer weten?

Een live event bestaat in verschillende vormen en is echt een online beleving. Het zorgt dat je in contact komt met je doelgroep en jouw kennis en expertise kan overdragen. Het live event heeft veel voordelen, zowel voor je organisatie, als de spreker, de bezoeker en zelfs het milieu. Kortom, een verrijking voor jouw organisatie. Wil jij meer weten over de organisatie van een live event? Neem contact met me op.

Direct weten hoe je jouw volgende klant bereikt?

dAIron

Dé AI tool voor jouw B2B marketingcampagne

Reserveer je advertentie Het live event – meer dan een trend direct!

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!