De ultimate media-checklist voor brandteams in de farma

Alle kenmerken en voordelen van de belangrijkste kanalen op een rijtje.

Het is soms een uitdaging om artsen te bereiken, boeien en binden. De drukke professional heeft weinig tijd voor persoonlijk contact of staat hier überhaupt niet voor open. Daarnaast zijn er ontelbare mogelijkheden om artsen te bereiken en zie je door de bomen het bos niet meer.

Om duidelijker te maken wat jouw opties zijn, hebben we populaire kanalen op een rijtje gezet. Zo vind je in één overzicht:

  1. Welk kanaal je in zet om je communicatiedoelen te behalen
  2. Wat de voordelen zijn van elk kanaal binnen jouw campagne
  3. Waar de arts zich bevindt in het ‘See, think, do care’ – model’?

Vakbladen

Vakbladen of vaktijdschriften worden gelezen door artsen om op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen (binnen hun specialisme), om te weten wat er leeft binnen de medische wereld.

Kenmerken van vakbladen:

  • Worden bijzonder veel in vrije tijd gelezen; sommige magazines worden naar het thuisadres verzonden
  • Worden aandachtig gelezen (op ontspannen momenten)
  • Lezers ervaren vakbladen als betrouwbaar

Voordelen van een campagne in vakbladen:

  • Je kan kiezen voor een breed bereik, of toespitsen op specialismen door te segmenteren of een niche magazine in te zetten.
  • Vaktijdschriften zijn in te zetten in verschillende fases van de customer journey. Zowel relevant bij de See-fase, als de Think- en Do-fase
  • Behaal verschillende marketingdoelen: werk aan brand- of disease awareness, verzamel kwalitatieve leads of word thought leader.

Podcasts

Artsen luisteren podcasts om op een laagdrempelige manier op de hoogte te blijven. De podcast wordt bijvoorbeeld onderweg geluisterd. Op platformen als MedFeed en Medicast staan ontzettend veel podcasts waarin geneeskundig specialisten en huisartsen met elkaar in gesprek gaan over uiteenlopende onderwerpen. Artsen kiezen zelf welke onderwerpen en sprekers voor hen interessant zijn.

Je kan podcasts op verschillende manieren inzetten binnen jouw campagne richting artsen. Uiteraard is het mogelijk om zelf een podcastserie te produceren. Daar zijn wel verschillende middelen voor nodig. Naast een goed concept zijn goede sprekers, een pakkend onderwerp, tijd en een budget nodig. Daar haal je dan ook veel voordelen uit. Heb jij één van die middelen niet tot jouw beschikking? Niet getreurd, het is ook mogelijk om op een andere manier zichtbaar te worden: podcast sponsoring.  

Door het sponsoren van een podcast, hang je namelijk ook jouw naam aan een onderwerp, maar je produceert de podcast zelf niet. Op die manier werk je aan branding én thought leadership. Het voordeel van podcast advertising is dat je losse podcasts op het gebied van jouw onderwerp kan sponsoren.

Kenmerken van podcasts:

  • Specifieke onderwerpen
  • Meningen, gesprekken, dieper op onderwerpen ingaan
  • Interessante sprekers
  • Laagdrempelige manier om te luisteren
  • Podcasts hebben geen commercieel tintje

Voordelen van podcasts in jouw campagne:

  • Word thought leader op het gebied van een specifiek onderwerp
  • Zet key opinion leaders in als spreker voor een groot bereik en betrouwbaarheid
  • Werk behalve aan thought leadership, ook aan doelen op het gebied van branding
  • Zet in voor customer education, je bent van extra waarde voor je doelgroep
  • In de customer journey bevind je je vooral in de care-fase.

Websites

Artsen bezoeken vakinhoudelijke websites om iets op te zoeken en het laatste nieuws te lezen. Om jouw campagne multichannel in te steken, wil je het online gedeelte niet achterwege laten. Naast het inzetten van jouw eigen website om jouw communicatiedoelen te behalen, wil je ook op andere relevante websites zichtbaar zijn. Adverteren op een website kan in veel verschillende vormen. Denk aan bannering om aan naamsbekendheid te werken en via contentmarketing, met verdiepende content over aandoeningen en therapieën (whitepaper of gesponsord artikel) om thought leader te worden. Door de flexibiliteit en snelheid van websites, kun je met je uiting continu inspelen op waar de arts zich bevindt in jouw customer journey.

Kenmerken van websites:

  • Snel en actueel
  • Wordt gebruikt om informatie op te zoeken
  • Lezen van columns, artikelen, vacatures, praktijkverhalen etc

Voordelen van een campagne op een website:

  • Val op en werk aan naamsbekendheid met bannering
  • Bereik thought leadership via sponsored articles of whitepapers
  • Maak jouw campagne cross-mediaal en wees zowel online als offline zichtbaar
  • Jouw doelgroep kan zich in de see, think, do of care-fase bevinden
  • Meetbare resultaten van jouw campagne

E-Nieuwsbrieven

De mogelijkheid om zelf een online nieuwsbrief te maken en verspreiden is er zeker. Daarnaast is het gemakkelijk en slim om via de nieuwsbrief van een andere partij zichtbaar te worden voor jouw doelgroep. De arts ontvangt de e- nieuwsbrief op gezette tijden in de mailbox. Hierin leest de arts het belangrijkste nieuws en worden artikelen van de website uitgelicht.

De online nieuwsbrief wordt ontvangen en gelezen door geïnteresseerden. De nieuwsbrief kan je inzetten in jouw campagne met verschillende doelen, maar bannering en advertorials zijn het meest gebruikelijk.

Kenmerken van nieuwsbrieven:

  • Wordt ontvangen en gelezen door geïnteresseerden
  • Het belangrijkste nieuws
  • Verwijst vaak naar de website

Voordelen van een campagne in nieuwsbrieven:

  • Val op door bannering
  • Vertel meer informatie in een advertorial
  • Ondersteun jouw uiting op de website met jouw uiting in de nieuwsbrief
  • Jouw doelgroep bevindt zich in de see of think-fase van de funnel
  • Je kunt de resultaten van jouw campagne meten.

Online events

Artsen bekijken online events zoals webinars en paneldiscussies om hun kennis bij te spijkeren en accreditatiepunten te ontvangen. Net als bij podcasts heb je de mogelijkheid om zelf een online event te organiseren, maar het is ook mogelijk om deze te sponsoren en zo de naam van jouw organisatie aan een onderwerp te verbinden.

Kenmerken van online events

  • Artsen nemen deel voor accreditatie en extra kennis
  • Voor de deelnemer een dynamische, interactieve manier van informatie opdoen
  • Online events kunnen overal ter wereld bekeken worden, met onbeperkt aantal bezoekers

Voordelen van online events in jouw campagne:

  • Bouw aan jouw marketingdoel thought leadership
  • Organiseer je eigen webinar of paneldiscussie, of sponsor er één
  • Informeer over ontwikkelingen binnen een specifieke indicatie
  • Jouw doelgroep bevindt zich in de think of care-fase

Reserveer je advertentie De ultimate media-checklist voor brandteams in de farma direct!

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!