Werk aan een winnend team met de strategische personeelsplanning

Als HR-professional ben je continu bezig met het aantrekken én behouden van talent binnen jouw organisatie. Je hoort het ons vast vaker roepen: het proberen te vervullen van losse vacatures is echt niet meer van deze tijd.

Zeker in de huidige markt is het niet meer haalbaar.

Tegenwoordig kom je er niet meer onderuit om aan je employer branding te werken. 

Met een employer branding strategie ontwikkel je namelijk een sterk werkgeversmerk. En dat is niet alleen een extern proces. De basis van de employer branding strategie ligt juist binnen de organisatie.

Eén van de stappen binnen de employer branding strategie lichten we in dit artikel uit, namelijk de strategische personeelsplanning. 

Na het lezen van dit blog weet jij:

  • Wat is eigenlijk een strategische personeelsplanning?
  • Waarom is deze belangrijk?
  • En met welke stappen maak je ‘m zelf?

Wat is de strategische personeelsplanning?

Om maar meteen te beginnen bij het begin: een strategische personeelsplanning kan je in het kort omschrijven als “het proces waarbij een organisatie haar toekomstige personeelsbehoefte en -beleid vaststelt en hierop anticipeert.”

 

Kortom, je pakt een glazen bol en… Nee, geintje natuurlijk.

 

Maar wat wel? Je analyseert wat de organisatie in de toekomst nodig heeft. Je kan je voorbereiden op het moment dat er nieuwe collega’s nodig zijn, maar ook wanneer er bijvoorbeeld opleidingen nodig zijn voor het huidige talent binnen de organisatie. En hoe zorg je ervoor dat je huidige collega’s bij je blijven?

 

Klinkt als een belangrijk onderdeel van de employer branding strategie, toch? Dat dachten wij ook, en dat is precies de reden dat we er een apart blog aan wijden. 

 

Nog niet helemaal overtuigd van het belang van de strategische personeelsplanning? We zetten de voordelen nog even voor de op een rijtje: 

 

 

Het belang van de strategische personeelsplanning

De strategische personeelsplanning…:

  • …zorgt voor continuïteit van de organisatie: door dit plan is er altijd voldoende talent binnen de organisatie.
 
  • …verbetert talentontwikkeling: je zorgt ervoor dat je investeert in de toekomst van medewerkers. Je helpt ze met ontwikkelen en opleidingen.
 
  • …verhoogt de productiviteit: je weet precies waar de kwaliteiten van collega’s liggen en weet dus ook hoe je die efficiënt in kan zetten. Iedereen beschikt over de juiste vaardigheden en opleidingen.
 
 
  • …zorgt voor een efficiënte inzet van middelen: je kan door het plan anticiperen, waardoor onnodige of onverwachte kosten beperkt blijven.

Kortom, een win-win-win-win-winsituatie. Voldoende reden om ermee aan de slag te gaan, toch?

 

Hoe maak je een strategische personeelsplanning?

Oké, maar hoe doe je dat? Het maken van een strategische personeelsplanning kan je opdelen in deze 7 stappen:

 

  1. Analyseer de organisatiebehoeften
  2. Analyseer de huidige bezetting
  3. Doelen stellen
  4. Talentmanagementanalyse
  5. Opleidings- en ontwikkelplan opstellen
  6. Wervings- en selectiebeleid bepalen
  7. Evaluatie

Wil je samen sparren over jouw strategische personeelsplanning of over het werken aan een onverwoestbaar werkgeversmerk? 

Neem even een kijkje in mijn agenda en schiet een teams-meeting met me in!

Owen Team HR Employer Branding Strategische personeelsplanning

Direct weten hoe je jouw volgende klant bereikt?

dAIron

Dé AI tool voor jouw B2B marketingcampagne

Reserveer je advertentie Werk aan een winnend team met de strategische personeelsplanning direct!

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!