Waarom je latent werkzoekenden wilt bereiken

De arbeidsmarkt is grofweg verdeeld in een drietal groepen:
de actief werkzoekenden, de latent werkzoekenden en de niet werkzoekenden.
Latent werkzoekenden zijn professionals op de arbeidsmarkt die momenteel een
baan hebben, maar openstaan voor nieuwe kansen. In Nederland is deze groep
mensen erg groot. Vooral in tijden van crisis zien we dat werknemers minder gemakkelijk
van baan wisselen, omdat ze niet klaar zijn om de zekerheid van een vast
contract op te geven.

Hoewel we regelmatig benoemen dat deze groep werkzoekenden
lastig(er) te bereiken is, moeten we niet vergeten dat er ook veel voordelen en
kansen bij deze groep liggen. Als je al deze voordelen leest, doe je graag de
moeite om deze doelgroep te bereiken!

Match

Als de latent werkzoekende bij jou komt werken, heeft dat een goede reden. Een werknemer die 100% gelukkig is, zal namelijk niet van baan wisselen. Grote kans dat het profiel van de kandidaat perfect aansluit bij het profiel dat jij voor ogen hebt. Niet alleen dat; ook zullen de visie en kernwaarden van jouw organisatie aansluiten bij de ideeën en persoonlijkheid van de professional. Zo ontstaat er een perfecte match!

Ambitie

Een latent werkzoekende zal vol ambitie beginnen aan de
nieuwe baan die jij te bieden hebt, omdat deze baan zo goed bij de kandidaat past.
De baan zal namelijk binnen de toekomstvisie van de professional passen. Zorg
dan ook dat er voldoende doorgroeimogelijkheden zijn en dat die duidelijk
gecommuniceerd worden.

Ontwikkeling

Als een latent werkzoekende van baan verandert, zal
persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel staan. Deze persoon rekent erop in
een nieuwe functie weer nieuwe kennis te vergaren. Hier kan je als organisatie op
inspelen en (interne) opleidingen aanbieden, zodat medewerkers nooit stil komen
te staan in hun ontwikkeling.

Ervaring

Aangezien de kandidaat en jouw organisatie zo’n goede match
zijn, heeft de kandidaat hoogstwaarschijnlijk relevante ervaring. Mogelijk in
jouw vakgebied, maar misschien aspireert de kandidaat juist een nieuwe branche
te ontdekken, waarbij zijn/haar ervaring ook relevant is! In dat geval kom je
weer terug bij het kopje ‘ambitie’.

Hoe?

Employer Branding

Met employer branding zorg je ervoor dat je een voorkeurspositie krijgt (en behoudt) in het hoofd van potentiële medewerkers. Jouw organisatie zal eerder bij de latent werkzoekende op het netvlies verschijnen wanneer jij deze voorkeurspositie bereikt hebt. Dat bereik je echter niet zomaar, het is het resultaat van jarenlang bouwen aan jouw bedrijf als employer brand.

Vakmedia

Vakmedia zijn ontzettend interessant om de latent werkzoekenden
die zich binnen een vakgebied bevinden te bereiken. Deze professionals bezoeken
namelijk nooit sites als Indeed of Monsterboard,  omdat zij niet actief naar een nieuwe baan
zoeken. De vakmedia bereiken de juiste doelgroep echter wel, omdat zij via deze
kanalen op de hoogte blijft omtrent het nieuws binnen de branche. Degenen die
je hiermee bereikt, zijn kandidaten met ervaring in het vakgebied, die ook nog
eens op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen.

Haast

Een “valkuil” bij het bereiken van de latent werkzoekenden
is dat je geen haast moet hebben bij het vervullen van een vacature. Het duurt
wat langer om deze groep te bereiken, omdat zij zelf geen haast hebben met het
vinden van een nieuwe baan. Alleen wanneer jij iets kan bieden, wat de huidige
werkgever niet kan, komen ze naar jou. Dit betekent dat je moet laten zien wat
je te bieden hebt. Je moet de tijd nemen om een relatie op te bouwen. Kortom:
het kost wat meer moeite, maar dat is het allemaal waard.

De Cijfers

Er zijn gemiddeld 3,7 keer zoveel latent werkzoekenden in
verhouding tot actief werkzoekenden. Dat betekent dat er ongeveer 43% latent
werkzoekenden zijn, tegenover 12% actief werkzoekenden (Intelligence Group,
2018).

Opvallend is dat in de categorie ‘verpleging, verzorging en welzijn’ de minste mensen actief op zoek zijn naar werk: slechts 9% in deze branche is actief werkzoekend. In de financiële sector is het percentage latent werkzoekenden, met maar liefst 53%, het hoogst.


[1] https://werf-en.nl/er-37-keer-zoveel-latente-als-actieve-baanzoekers-hoe-bereik/

[2] https://intelligence-group.nl/nl/nieuws/gevecht-om-de-latente-baanzoeker-op-de-arbeidsmarkt-steeds-belangrijker

[3] https://www.recruitrobin.com/blog/voordelen-van-latent-werkzoekenden/#:~:text=Het%20hoofdargument%20voor%20recruiters%20om,past%20bij%20de%20openstaande%20vacature.

Direct weten hoe je jouw volgende klant bereikt?

dAIron

Dé AI tool voor jouw B2B marketingcampagne

Reserveer je advertentie Waarom je latent werkzoekenden wilt bereiken direct!

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!