Wat is een podcast?
Een podcast is niet meer weg te denken uit het medialandschap. Maar wat is een podcast eigenlijk?
Podcasts zijn audioverhalen die je overal en op ieder moment kunt luisteren via internet of een app. Met een smartphone of computer binnen handbereik, is luisteren naar een podcast dus eenvoudig. Uit onderzoek van Markteffect (december 2021) blijkt dat het aantal mensen dat in Nederland aangeeft naar podcasts te luisteren in de laatste 2,5 jaar is toegenomen van 28% naar 46%.Â
69% van de podcastluisteraars in Nederland is hoogopgeleid en dit maakt podcast interessant om in te zetten om professionals te bereiken en te boeien!Â
Meer cijfers over podcasts vind je in deze infographic.
Jouw klanten bereik je met podcasts
Aandacht:Â Â
In een podcastaflevering heb je de tijd om een onderwerp goed uit te diepen. Zo heb je lange tijd de aandacht van de luisteraar. Dit in tegenstelling tot veel andere media, waarbij je kort en bondig moet zijn om de boodschap goed over te laten komen.
Geen schermtijd:
Podcasts luister je gemakkelijk onderweg of tijdens het sporten. Er wordt niet geconcurreerd met media die schermtijd opslokken.
Expertise:
De gehele aflevering kan je zonder onderbrekingen jouw boodschap overbrengen. Dit kan gaan om advies, het delen van ervaringen, of het bespreken van nieuwe ontwikkelingen, producten en concepten. Jij bent de expert, jij snapt de behoeften of problemen van jouw klant en helpt door kennis te delen. Zo vergroot je jouw positie als Thought leader binnen jouw vakgebied.Â
Duurzaam:Â
Je produceert de content één keer en de inhoud is eindeloos op te zoeken en terug te luisteren. De inspanningen van het maken van de podcast doe je dus niet voor een éénmalige uiting, maar voor duurzaam gebruik. Houd hier dus ook rekening mee bij het kiezen van de onderwerpen die je in de podcast aan bod wilt laten komen.Â
Zo komt jouw podcast tot stand met Cross
1. Start met een idee
Het begint met een goed idee. Jij hebt helder voor ogen:
- Wie je wilt bereiken
- Wat jouw boodschap is
- Wie er aan het woord zijn
in jouw podcast
2. Kick off
Tijdens de kick off verduidelijken we de wensen van het eindproduct. Verder bepalen we:Â
Â
- Het stappenplan
- De planning
- Communicatielijnen
3. Aan de slag
In hoeverre we je ontzorgen, bepaal jij. Wij begeleiden je tot een eindproduct en gaan in elk geval aan de slag met:Â
Â
- De opname
- Toevoegen van muziek
- Montage
Â
Onze podcastmogelijkheden
De mate waarin jij ontzorgd wordt, bepaal jij.
- Podcastmogelijkheden
Podcast 'Light'
-
Techniek op locatie bij opname
-
Aflevering van max 45 minuten
-
Gesprek tussen twee personen
-
Locatie opname op kantoor Cross
-
Twee correctierondes op opname
-
Projectmanagement
Podcast 'Complete'
-
Alle onderdelen van Podcast 'Light', plus:
-
Kick-off met sprekers
-
Redactionele ondersteuning
-
Platformtekst
-
Transcript
-
Platform visuals
Podcast 'Complete' serie
-
Alle onderdelen van Podcast 'Complete'
-
Niet één, maar vier afleveringen met een overlappend thema
Additionele mogelijkheden
Wil je de promotie van de podcast ook liever uitbesteden? Dat kan!
– Promotiecampagne via LinkedIn
– Promotiecampagne in (online) vakmedia
Â
Benieuwd naar de mogelijkheden?Â
Ik heb een podcast, wat nu?
Als je jouw MP3 bestand hebt, is het aan jou wat je ermee wilt doen.
Wil je hem op de bekende podcastplatforms plaatsen? Prima! Wil je hulp bij het onder de aandacht brengen van jouw podcast(serie) bij professionals?
Â
Ook hier kunnen we je bij helpen.Â
Fragmenten van enkele podcasts
die we hebben gemaakt
Wat klanten vinden van onze podcastproducties



