Werkgeluk: de droom van iedere HR-professional

Gemotiveerde medewerkers, die voldoening uit hun werk halen, enthousiast en geprikkeld zijn en dagelijks fluitend naar werk gaan… Dé droom van elke HR-professional.


Maar is dit ‘slechts’ een droom? Gelukkig niet. Het creëren van werkgeluk binnen een organisatie is zelfs een haalbaar doel. Werknemers hebben dit deels zelf in de hand, maar als HR-professional kan jij hier zeker aan bijdragen.

Aandacht besteden aan werkgeluk is hot! Waarom? Je werkt automatisch aan je doelen op het gebied van employer branding. 


Weet je bijvoorbeeld dat ruim een kwart van de organisaties in Nederland zich al actief inzetten voor werkgeluk? En dat jongeren eerder solliciteren bij een organisatie die zich inzet voor geluk onder werknemers?

Kortom, het is de moeite waard om in werkgeluk te investeren. Ben je nog niet overtuigd? Lees hier dan nog eens de belangrijkste redenen:

 

  • Medewerkers die werkgeluk ervaren, zijn gedreven om maximaal te presteren;

 

  • Werkgeluk zorgt voor een positieve mindset;

 

  • Medewerkers ervaren minder stress, waardoor de kans op ziekteverzuim lager is;

 

  • Werkgeluk geeft de motivatie van werknemers een boost;

 

  • De organisatie wordt een magneet voor jonge professionals die op zoek zijn naar een baan waarin werkgeluk voorop staat.
 
 

Oké duidelijk: het stimuleren van werkgeluk heeft veel voordelen en het is belangrijk om hier tijd aan te besteden. 

Maar hoe zorg je ervoor dat jouw collega’s gelukkig naar hun werk gaan? De volgende punten geven een boost aan het werkgeluk in de organisatie en een boost aan de employer branding:

1. Bied werknemers voldoende uitdaging

Uitdaging is één van de belangrijkste factoren die het werkgeluk stimuleert. Zorg bijvoorbeeld voor transparantie omtrent doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie. Zo weten collega’s wat hun kansen zijn en hoe ze daar komen. Dit geeft extra motivatie en verlaagt het personeelsverloop. Gemotiveerde medewerkers presteren graag om hun doorgroeikansen te verhogen.

2. Bied een comfortabele werk-privébalans

Het klinkt je vast bekend in de oren dat vrije tijd en ontspanning essentieel zijn om optimaal te presteren. Professionals vinden een gezonde werk-privébalans steeds belangrijker en baseren hierop de keuze voor een werkgever. Het is belangrijk voor jouw employer branding om hier aandacht aan te besteden.

Wat is een ‘goede’ werk-privébalans?
Dit is voor iedereen verschillend. Stel je als organisatie daarom flexibel op, bied keuzemogelijkheden aan en geef werknemers de kans om hun persoonlijke wensen kenbaar te maken. Maak het mogelijk om hybride te werken en bied medewerkers de gelegenheid om dit zelf in te delen.

3. Beslis met het hele team

Beslissingen die vanuit het MT worden genomen, hebben vaak direct invloed op (de werkzaamheden van) de professional. Waarom zou je ze dan niet in dit beslissingsproces betrekken?

Door het team bij een vraagstuk te betrekken, geef je werknemers de mogelijkheid om hun invalshoek te delen. Zo creëer je niet alleen draagvlak voor beslissingen, grote kans dat medewerkers er enthousiast over zijn.

Bonustip: vier succes!

Is er een (groot) project of taak afgerond? Vier het! Sta hier met zijn allen bij stil en waardeer de prestaties van jou en jouw collega’s. Bespreek het succes met elkaar en geef elkaar complimenten.

Van collega naar ambassadeur

Je hebt je ingezet voor werkgeluk binnen de organisatie en daardoor ontzettend gemotiveerde medewerkers om je heen die dagelijks fluitend naar kantoor komen. Waarom dit een boost geeft aan jouw employer branding? Makkelijk: jouw collega’s vertellen graag aan familie, vrienden en kennissen over wat hen gelukkig maakt. Kortom, jouw collega’s zijn nu ambassadeur geworden van de organisatie

Direct weten hoe je jouw volgende klant bereikt?

dAIron

Dé AI tool voor jouw B2B marketingcampagne

Reserveer je advertentie Werkgeluk: de droom van iedere HR-professional direct!

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!