Krachtige concepten ontwikkelen? Pak het eens aan met deze 3 adviezen

Roderick den Daas weet alles over het ontwikkelen van krachtige concepten. Als consultant bij Cross Concepts, inspireert en adviseert hij klanten op het gebied van marketing-, verkoop- en communicatiestrategie en ondersteunt bij de doorvertaling daarvan naar media- en creatieve concepten.

We vroegen hem om een aantal tips op het gebied van strategie- en conceptontwikkeling en hij kwam tot de volgende 3:

1. Stel je eens wat kwetsbaarder op

Ik zie aan klantzijde nog behoorlijk veel, hele professionele hoor, managers en ondernemers die vooral werken vanuit het adagium “ik moet vooral overtuigend overkomen, laten zien dat ik weet wat ik wil en als ik twijfel dat vooral niet laten merken”. Ik snap dat hoor, en heb er ook 20 jaar zo in gestaan. Maar sinds ik mij heel bewust wat vaker kwetsbaar opstel, heb ik regelmatig hele goeie en vruchtbare contacten met doelgroepen omdat ik dan simpelweg begin met de vraag: “Ik weet het niet zo goed, heb je nog adviezen en tips voor me?” Of variaties daarop, zoals “Wat zou je doen als je mij was?”. Er gebeuren dan hele onverwachte en nuttige dingen. Kan niet altijd, dat snap ik, maar ik nodig iedereen uit om bij de volgende 10 klantcontacten er minstens 2 op deze manier in te steken. Ik garandeer je dat het leerzaam is en energie geeft!

2. Wacht niet op DE oplossing die alle vakprijzen wint

Als je met marketing- en communicatiebureaus werkt, verlies je dan niet in 3 pagina’s detailinformatie die in hun briefingstemplate wordt gevraagd om vervolgens te wachten op DE oplossing die alle vakprijzen wint.

Tuurlijk, ze moeten wel weten wat je wil, voor wie je er bent en of je al in richtingen denkt. De basics, logisch. Maar daag ze eens wat sneller uit om het daarmee te doen en er 2 of 3 creatieve interpretaties van te maken. Sta daar heel open tegenover en zie het als de start van een iteratief, creatief proces. Eigenlijk lijkt het op agile management, laten we het dus agile concepting noemen. Inclusief scrums en sprints. Is ook veel leuker dan na een briefing jezelf 2 weken opsluiten, iets bedenken en dan maar hopen dat het in goede aarde valt.

3. Bekijk je eerstkomende vraagstuk of uitdaging eens vanuit het perspectief van een programmeur

Haha, die zag je niet aankomen zeker? Met de programmeur bedoel ik niet iemand die games of websites in elkaar zet hoor. Ik bedoel iemand die voor een theater, museum of concertpodium de programmering doet. Ik heb een tijdje in die hoek gewerkt en vrijwilligerswerk gedaan en het is echt heel interessant om te zien hoe zij werken. Een goede programmeur is niet iemand die de agenda vult en hoop dat er mensen komen, maar iemand die vanuit identiteit, positionering en vernuft bezig is met loyaliteit, met herkenbaarheid, met samenhang, met gunnen, met schaarste, met partnerships, met lokaties, met thema’s, met lenigheid. Dat soort dingen. Van daaruit wordt de agenda op de meest logische manier ingevuld en een podium of museum dat dat goed doet weet dat men zal komen en zal blijven komen. Vraag maar aan de Metropool in Hengelo, de Boerderij in Zoetermeer of More in Gorssel.

Wat je hiermee kunt in de business to business? Nou, ik zie vaak dat de verkoopdiscipline daar prima in orde is maar ook betrekkelijk ad hoc is ingericht. Contentmarketing is in opkomst en dat is maar goed ook. Daar horen vaak events bij, in de meest ruime zin van het woord. Dus ook podcasts, webinars, relatiedagen, congressen en beurzen. Hopelijk kunnen die in 2022 weer in vol ornaat plaatsvinden. Een mooie kans om die in te richten op de manier zoals een programmeur het zou doen!

Reserveer je advertentie Krachtige concepten ontwikkelen? Pak het eens aan met deze 3 adviezen direct!

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!