Webinar – meer dan een trend

Door de coronaperiode werd het lastig om relaties ‘face-to-face’ te ontmoeten. Gelukkig maakte webinars het mogelijk om in contact te komen met professionals. Hoewel online informatie overbrengen aan je doelgroep anders is dan tijdens een fysiek evenement, blijken er toch ontzettend veel voordelen aan het webinar te zitten. Zeker nu corona weg is en webinars nog steeds razend populair zijn, betekent dit, dat het webinar toekomstbestendig is. Het is namelijk een uitstekende manier om jouw kennis te delen.

Wat is een webinar?

Een webinar is een online evenement, waarbij contact en interactie met de doelgroep centraal staan. Het draait om beleving en interactie. Tijdens een webinar wordt kennis overgedragen op professionals over een specifiek onderwerp. Dit gebeurt vaak in een tijdspanne van 30 tot 60 minuten. 

Voordelen

Een webinar zou ik in één woord omschrijven als ‘verrijking’. Voor deelnemers zeker een verrijking van hun kennis, maar het is ook zeker een verrijking voor jouw merk of bedrijf als organisator. Waarom? En waarom is het webinar een blijvende trend? Dat komt door de verschillende voordelen van het webinar voor zowel deelnemer, spreker, als organisator. In mijn ogen zijn dit de vijf grootste voordelen:

1. Aantal bezoekers

Voor de bezoeker scheelt een webinar tijd en geld. Er is geen reistijd en ook kosten voor vervoer en verblijf vervallen. Daarnaast kan de bezoeker online kiezen om op een bepaald moment in te stappen, vanaf een zelf te bepalen locatie. Het is voor veel bezoekers een reden om een webinar bij te wonen en een fysiek evenement over te slaan. En als organisator is het bijkomende voordeel dat er geen maximum zit aan het aantal deelnemers. Dit scheelt in de aanloop naar het event en tijdens het webinar veel onzekerheid en risico’s. 

2. Sprekers

Goede en interessante sprekers dragen bij aan de kwaliteit van een webinar. Maar de beste sprekers hebben over het algemeen een druk schema. Zij hoeven voor een webinar niet de hele dag (of meerdere dagen) vrij te zijn en kunnen zelf kiezen waar en wanneer ze inloggen.

3. On Demand

Je kan je webinar op meerdere plekken delen en uitzenden. Zo creëer je een groot bereik en zorg je dat mensen het altijd terug kunnen kijken. 

4. Meetbaarheid

Resultaten meten en analyseren is ontzettend handig. Hoeveel mensen waren aanwezig, hoeveel bezoekers zijn wanneer aan- of afgehaakt, is de stream teruggekeken en gedeeld?

Maar ook andere resultaten zijn te meten. Wij beginnen vaak met het peilen van een mening van de bezoeker door middel van een poll of stelling. Daarnaast is het mogelijk om gaandeweg vragen aan de deelnemers te stellen, hen zelf vragen te laten stellen of een enquête te verspreiden. Kortom, bij een webinar is bijna alles te meten. 

5. Duurzaamheid

Een ander belangrijk voordeel is de duurzaamheid van een webinar. Naast de vele reistijd en dus CO2-uitstoot van medewerkers en bezoeker, scheelt een webinar in afval, voedselverspilling et cetera.

Meer weten?

Een webinar bestaat in verschillende vormen en is echt een online beleving. Het zorgt dat je in contact komt met je doelgroep en jouw kennis en expertise kan overdragen. Een webinar heeft veel voordelen, voor je organisatie, de spreker, de bezoeker en zelfs het milieu. Kortom, een verrijking voor jouw organisatie. Wil jij meer weten over het organiseren van een webinar? Neem contact met me op.

Bekijk hier hoe een webinar opname met Cross er aan toe gaat:

Reserveer je advertentie Webinar – meer dan een trend direct!

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!