Succes met SEA? Marcella deelt haar slimme marketingkeuzes voor meer conversie

Marcella is Marketing & Business Development Manager bij Cross en weet alles over de uitdagingen die marketeers dagelijks tegenkomen, omdat ze die zelf ook ondervindt. In dit artikel vragen we haar naar de keuzes waar ze zelf voor heeft gestaan en haar tips over het inzetten van organische of betaalde mediakanalen.

“Als marketeer heb je verschillende uitdagingen: je denkt na over de positionering van je bedrijf, je product, je merk, waar sta je voor, et cetera. Daarnaast denk je na over hoe je dit alles zo goed mogelijk communiceert. 

 

Je maakt keuzes uit verschillende vormen van communicatie, de tijdslijn van het plaatsen van je content op je ‘eigen’ kanalen en je maakt nog de keuze om wel of geen externe kanalen in te zetten om potentiële klanten te bereiken.

 

Kortom, er valt een hoop te kiezen.

 

Want welke kanalen ga je nou eigenlijk inzetten? Ga je alleen voor organische promotie? Of maak je (ook) de keuze voor paid media? Daarbij wil ik vooral inzoomen op de vraag of je SEA (Search Engine Advertisement) nou echt moet inzetten als onderdeel van je campagne, en wanneer je de keuze maakt om dat wel of niet te doen.

Om je te helpen bij een antwoord op deze vragen, onderzoek je eerst of je alle mogelijkheden van je eigen kanalen voldoende benut.

 

Voor de duidelijkheid heb ik een beslisboom gemaakt. Twijfel je nog over het beginnen met SEA? Pak deze beslisboom er eens bij, sla ‘m desnoods op voor later:

Kies je voor SEA?

Is het echt zo simpel?

 

Bovenstaande beslisboom geeft je een grove richting, maar uiteraard is de keuze om SEA in te zetten genuanceerder. SEA heeft zowel voor- als nadelen. Door bovenstaande vragen aan jezelf te stellen, weet je al of het zinnig is om er tijd en moeite in te stoppen.

Maar laten we eerst even objectief kijken naar de pro’s en con’s.

Pros

  • Je inspanningen (en dus je ROI) zijn goed meetbaar;

 

  • Je krijgt snel inzicht in welke zoekwoorden tot conversie leiden, zodat je hier in je Search Engine Optimization (SEO) weer profijt van hebt en je ook organische vindbaarheid kan verbeteren.

 

Kies je namelijk alleen voor het werken aan SEO? Weet dat je dan een lange adem nodig hebt voor het resultaat: het is een arbeidsintensief traject. Of, zoals Davina Michelle zou zeggen: “Het duurt (te) lang.”

Cons

  • Je betaalt per bezoeker. Elke bezoeker van jouw website kost je dus geld;

 

  • Heb je veel concurrenten op jouw zoekwoord? Forget it! De prijs wordt hoger en het gewenste resultaat lastiger te bereiken;

 

  • De lange termijneffecten laten te wensen over. Stop jij met je campagne? Dan stopt ook de bezoekersstroom naar jouw website.

Aangezien iedereen die internet gebruikt, ook gebruik maakt van zoekmachines, kan je maar beter zorgen dat je daar goed vindbaar bent 😊

 

Mijn advies: laat SEA nooit je enige tool zijn, maar denk ook zeker aan SEO. Zorg ook altijd dat je organische kanalen eerst helemaal op orde zijn voordat je de focus gaat leggen op betaalde promotie.”

 

Succes met je keuze! Je hebt in ieder geval weer genoeg stof tot nadenken en om jouw volgende knoop door te hakken.

 

Direct weten hoe je jouw volgende klant bereikt?

dAIron

Dé AI tool voor jouw B2B marketingcampagne

Reserveer je advertentie Succes met SEA? Marcella deelt haar slimme marketingkeuzes voor meer conversie direct!

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!